Wednesday, October 7, 2009

Mirip Karangan Sebenar PMR 2009

Rabu, Oktober 07, 2009
BAHASA MELAYU PMR 2009


Karangan Respons Terbuka ( Soalan 1 )
Jelaskan faedah-faedah yang diperoleh apabila kita mempunyai ramai rakan.
( Karangan contoh - dipetik dari blog Cikgu Ghalib )

Strategi:
T=Memiliki banyak kawan
K=Faedah
F= Umum

Isi:
1. mendapat pelbagai maklumat
2. meningkatkan hubungan silaturahim
3. meningkatkan perpaduan dalam kalangan pelajar
4. dapat membantu kita sewaktu kita mengalami masalah

(AR) Pepatah Melayu menyatakan, “berkasih biar satu, berkawan biar seribu”. (AR) Hal ini jelas menunjukkan bahawa kita digalakkan berkawan dengan seberapa banyak yang mungkin. (AR) Apabila kita mempunyai banyak kawan, hidup kita tidaklah menjadi seperti katak di bawah tempurung atau sebatang kara. (AR) Orang yang tidak mempunyai banyak kawan atau tidak suka berkawan, mereka akan dikatakan sebagai kera sumbang. (AA) Sebenarnya, banyak faedah yang akan kita peroleh jika kita mempunyai banyak kawan kerana jauhari sahaja yang mengenal manikam.

(AJ) Satu daripada faedahnya ialah kita akan mendapat pelbagai maklumat. (AH) Jika kita akan menghadapi peperiksaan, kita boleh bertukar-tukar maklumat tentang mata pelajaran yang kita pelajari. (AC) Sebagai contohnya, kita boleh bertukar-tukar kertas soalan peperiksaan percubaan atau soalan peperiksaan ujian bulanan melalui e-mel. (AP) Melalui cara ini, maklumat yang akan kita peroleh bertambah lebih-lebih lagi dalam era ini pelbagai maklumat terletak di hujung jari.

Selain itu, (AJ) kawan yang banyak akan meningkatkan hubungan silaturahim. (AH) Apabila kita berkawan dengan banyak orang, hubungan kita dalam masyarakat sangat baik dan mesra. (AC) Sebagai contohnya, kita hendaklah berkawan dengan semua pelajar, guru, kakitangan sekolah, dan sebagainya. (AP) Apabila kita berkawan, kita akan dapat meningkatkan hubungan silaturahim selain kita dapat mengetahui pelbagai ragam manusia kerana banyak udang banyak garam banyak orang banyak ragamnya.

Seterusnya, (AJ) kita akan dapat meningkatkan perpaduan dalam kalangan pelajar. (AH) Di sekolah, terdapat pelbagai kaum. (AH) Jika kita berkawan dengan pelajar daripada kaum lain, kita akan dapat mengenali mereka dengan lebih dekat. (AC) Sebagai contohnya, kita berpeluang untuk meraikan perayaan Deepavali, Tahun Baharu China, Krismas, dan sebagainya dengan mereka. (AP) Melalui cara ini, kita akan dapat meningkatkan hubungan yang baik sesama mereka selain kita dapat meningkatkan perpaduan di negara kita kerana bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

Bukan itu sahaja, (AJ) kawan akan dapat membantu kita sewaktu kita mengalami masalah. (AH) Kawan kita kemungkinan mempunyai kepandaian dalam mata pelajaran yang tidak kita kuasai. (AH) Oleh itu, kawan boleh membantu kita untuk menangani masalah tersebut. (AC) Sebagai contohnya, jika kita lemah dalam mata pelaaran Matematik, kita bolehlah meminta pertolongan daripada kawan kita yang bijak dalam Matematik. (AH) Pepatah Melayu mengatakan,”kemenyan sebesar lutut jikalau tidak dibakar manakan berbau.”. (AP) Oleh itu, kita hendaklah mencari kawan yang boleh membantu atau menolong kita, dan bukannya yang membawa kita ke lembah kehinaan.

Kesimpulannya, (A Ksmpln) kita hendaklah sentiasa berusaha untuk berkawan dengan sesiapa sahaja di sekolah atau di luar sekolah. (A Cdgn) Namun demikian, kita hendaklah berhati-hati, iaitu ingat sebelum kena, jimat sebelum habis kerana kawan yang baik akan membawa kita ke syurga, manakala kawan yang jahat akan membawa kita ke neraka. (A Cdgn) Oleh hal yang demikian, pandai-padailah kita untuk membuat pilihan antara intan dengan kaca. (A Pnln) Jika kita bijak memilih kawan, masa depan kita akan lebih bersinar dan bercahaya.

Dicatat oleh Cikgu Abd Razak Bin Hassan di 11:28 0 ulasan
**Pengunjung boleh rujuk karangan ini daripada blog Cikgu Ghalib dan Cikgu Razak

3 comments:

Unknown said...

Terima kasih cikgu kerana telah memberi tips berguna kepada saya untuk membantu adik saya membuat karangan.Sekali lagi saya ucapkan terima kasih.

follow lah blog saya:
http://pengkalannews.blogspot.com/

qwerty said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

share